Szavazz!Szavazz a legjobbra, és közben tanuld meg a videózás alapjait gyakorlati példákon keresztül! Lezárult az online tanfolyam első része, most pedig a videók kielemzése és értékelése következik. Nézd meg a filmeket, olvasd el a hozzájuk tartozó véleményt, mert tapasztalataim szerint így rengeteg tapasztalatot lehet gyűjteni – majdnem annyit, mintha Te magad készítetted volna a filmet!

Szavazás a jobb oldali menüben, filmek a tovább linkre kattintva, itt:

Általánoságban elmondható, hogy mindannyian a dokumentarista végét fogtátok meg a dolognak. Kiváncsi voltam, születik-e fikciós film is, de ilyen csak egy érkezett, pedig a téma elég tág fogalomkört érintett. Érdekes megfigyelni, ki mit ért Otthon, Lakhely alatt – szobát, házat, várost…

Hogyha úgy kamerázunk, hogy kézbevesszük a felvevőgépet, óhatatlanul szubjektív képet kapunk a világról – tehát olyan lesz, mintha valakinek a szemszögéből látnánk az eseményeket. Erre érdemes rájátszani, vagy megkérni valakit, hogy legyen a film főszereplője, akit végigkövet a kamera, és akkor nem is zavaró ez a szubjektív plán.

További általános “hiba”, hogy nem szakadtatok el az automatikától. Van egy olyan beállítás a kamerán, hogy iris vagy más néven blende esetleg shutter, ami azt szabályozza, mennyi fény jusson be a kamera érzékelőjébe. Ha ezt manuálisra állítod, akkor elkerülheted, hogy a kamera automatikusan sötétítgessen, világosítgasson a felvételen, amikor bemész vele a szobába, vagy kinézel vele az ablakon.

Ezeket azért írom le, mert ezek nagyon általános dolgok: a legtöbb amatőr felvételen megjelennek – ami persze nem baj, elvégre pl. én meg nem tudok síelni. Ha valaki adna egy pár sílécet meg botot,és azt mondaná, csússzak le ezen és ezen a pályán, addig biztosan nem tudnám bevenni a kanyart, amíg valaki meg nem tanítja, hogy kell. Ettől még érezhetem jól magamat síelés közben, de tanulás nélkül nem leszek profi sífutó. (Bocs a példáért, de elég meleg van, és most erre vágyom leginkább 🙂 )

Szóval a célom az, hogy Te is profi sífutó… azaz operatőr legyél, de legalábbis tisztában legyél az alapvető manuális technikákkal, és megpróbálj az automatika nélkül videózni, hogy amikor majd jön a kanyar, probléma nélkül vedd az akadályt. Ez amatőr kameráknál naggyából egyet jelent a manuális fehéregyensúly és a manuális írisz beállítással – a többi beállítás már csak hab a tortán.

Még valami eszembe jutott, amit a profik nem csinálnak! NEM ZOOMOLNAK! Nézz meg bármilyen nagyobb hangvételű filmet, szinte alig van olyan, hogy az operatőr zoomolna! Inkább úgy oldják meg, hogy közelebb mennek, vagy eltávolodnak a témától. Mi ennek az oka? Az, hogy a zoom mesterségesnek tűnik, míg a közelebb menés sokkal természetesebb. Gondolj csak bele, a valóságban sosem fordulhat elő, hogy a szemlencséd arrébbmozdul, hogy jobban láss egy részletet. Sokkal természetesebb az, ha Te magad mész közel a tárgyhoz. Ha közeledsz a kamerával, olyan látványban lesz része a nézőnek, amit már a valóságban megszokott, míg ha zoomolsz, olyat az emberi szem egyszerűen “nem tud”, tehát a néző kiesik a filmből, és óhatatlanul előjön benne az az érzés, hogy ez nem is a valóság, csak valaki kamerázik éppen.

No de most jöjjenek az első szárnypróbálgatások! Az ismert technikákat jól használtátok, ám rengeteg potenciál rejlik még a műfajban. Nagyon kevés a zenés alkotás, és a narrációt pl. egyáltalán nem használtátok – pedig dokumentumfilmeknél ez bevett szokás.

Elsőként Mátrai Szabolcs küldte be a filmjét, “Otthonom” címmel:

Szabolcs, meglepően jól kezeled a kamerát, a beállítások (amikor megpihen egy-egy helyen a kép) szépen komponáltak. Pl. az első nyitás a növényről, vagy a gyermek a TV előtt. Igzalmas a kép, amikor a szúnyoghálós (?) ajtón keresztül kamerázol – abból talán még többet ki lehetne hozni. Annyiban kerek a történet, hogy növényről kezdesz, és növénnyel zársz.

Érdekes megnézni, mennyi mindent megtudunk a főszereplőről (a kamera mögött álló emberről). Az adott cselekmények még szavak nélkül is bemutatják a családot. Erre nagyon oda kell figyelni a filmeknél! Bármit jelenítesz meg a képen, a néző automatikusan valamilyen összefüggést keres majd: a kisfiú tévét néz, az anyuka ebédet készít. Egy könyv első fejezetének az összes leíró részét bele lehet sűríteni ebbe a pár perc képsorba. Mostmár akár jöhet is a cselekmény, a konfliktus. Mért néz tv-t a gyerek? Mért van otthon az anya? Netán hétvége van? Vagy kirúgták az állásából Most nem személyeskedni akarok, csak vázolom, hogy egy film esetében mennyi irányban elindulhatnánk ezekkel a képsorokkal.

Szabó Gergely – Lakhelyem

Gergő, nagyon jó képeid vannak! Folyamatos plán- és szemszögváltás jellemzi a filmet: az elején a fakérget mutatod, majd a fű lábmagasságból, majd a fák lombja, végül a lépcsőfokok váltakozása, mind-mind nagyon ott van képileg.

Azzal viszont, hogy össze-vissza mozgatod a kamerát, gyakran nem is arra fordulsz, amerre mész, azt a hatást kelted, mintha üldözne valaki, vagy mintha eltévedtél volna. Ha ez a koncepció része volt, akkor a végén egy megnyugvást, vagy egy üldözőt is vánánk, ami mintegy csattanó lehetne. Vagy pl. hogy bemegy az ajtón, és letörli a verejtéket a homlokáról.

Gy. István – Lakhelyem

István, nagyon tetszett a vége! Fikció és csattanós poén! Te vagy az első, aki tudatosan használtad a szubjektív plánt: Woody Allen végigsétál Győr utcáin, keresve a GyaFilmet! Ha így folytatod, előbb utóbb biztosan megtalálja! 😉

Kern János – Lakhelyem

Kedves János, nagyon szép az erkélyről a panoráma. Viszont egy állvány sokat dobott volna a helyzeten. Nem remegne a kép, és egyenletesebb lenne a mozgás. Figyelj a részletekre: az ablakban álló partvis nem illik a kompozícióba!

Halász Éva – Lakhelyem, Budapest

Kedves Éva! A Youtube-on kommentárként írtad, hogy a jövő generációja jelképeként vetted fel. Oké, de ennek ki kell derülnie a filmből. Úgy használd a filmes eszközöket, hogy a film kiegészítő magyarázat nélkül is megállja a helyét: jó lett volna pl. egy idősebb arc közelről, amint a játszadozó gyerekeket nézi. Közeli képek a modern játékokról, stb. Szép a játszótér, de magából a filmből nem derül ki, mi köze ennek hozzád vagy a lakhelyedhez. Szeretnélek bátorítani arra, hogy használd a filmes plánokat és képalkotási módokat (pl. szimetira, harmadolási szabály…)

Volt valami, amit az amatőrök gyakran elrontanak, nálad viszont jó volt: ha szöveg van a képen, akkor az ember akarva-akaratlanul mindig elolvassa. Te elég időt hagytál az olvasásra, pedig ezt mások gyakran elrontják. (Még “profi” esküvői felvételeken is láttam már olyat, hogy vissza kellett tekernem a videót, hogy elolvashassam a meghívó szövegét…)

Kovalik Nóra – Lakhelyem

Nóra, jó ötlet a zene! Sajnos a videó még a zenei aláfestés ellenére is hosszú. (Túl is lóg a 3 percen.) Van egy filmes eszköz, amit kocsizásnak hívnak. Ez az elnevezés azt takarja, hogy a kamerát felteszik egy fahrt nevű szerkezetre, amin az operatőr is ül, és ami egy rögzített sínpályán mozog, miközben készül a felvétel. Így követhetők  pl. szemből a színészek, vagy extrém esetben a Forma 1-es autók a pálya széléről (van egy pálya, ahol a célegyenesben egy 300-zal száguldó kamera követi a versenyautókat).

Ez a kocsizás kicsit más mint az előbb leírt filmes módszer. Hiányzik egy olyan téma, ami megragadná az érdeklődésünket, mert ahhoz túl gyors az autó, hogy elidőzzön a szemünk a dolgokon. Az egy beállításos filmhez képest viszont túl keveset mondasz, mutatsz. Hiányoznak a plánváltások – ez is a kocsi számlájára írható. Egyedül a végén történik plánváltás, amikor a Gyál prospektust mutatod. Viszont az elején a Gyál tábla, a végén a prospektus szövege keretbe foglalja a videót.

Czuczor László – Érsekújvár

Laci, Neked azt tudom ajánlani, hogy próbálj meg finomítani a mozdulataidon. Szépek a képeid, még a plánok is rendben vannak, de a nyitások (amikor vissza zoom-olsz a templomtoronyról, a műemlékről) nagyon gyorsak, és remegősek. Ha dokumentumfilmet készítesz, a lassú mozdulatok előnyödre válnak, de a gyors, rángatózó kameramozgás inkább az akciófilmek stílusa.

Nos… dióhéjban ennyi volna a kritika, remélem, mindenkinek tudtam vele segíteni, és sokat tanultok belőle. Ha kérdésetek lenne, akkor nyugodtan írjatok hozzászólást!

A következő feladat egy nap pihenővel, csütörtökön lesz elérhető, itt a blogban!

Üdvözlettel
Sereg Krisztián

Most iratkozz fel a blogértesítőre, ha még nem tetted meg, hogy mindig első kézből olvashasd a legújabb videós tippeket!

Keresztnév:*
E-mail:*
E-mail mégegyszer:*
(nincs spam, és bármikor leiratkozhatsz!)



26 hozzászólás

Sereg Krisztián · 2010/06/15 - 17:02

A hat résztvevőnek pedig ajánlom, hogy buzdítsák ismerőseiket az oldal meglátogatására, és a szavazásra, mert az nyer, aki a legtöbb szavazatot kapja a 3. forduló végéig. Akár egyetlen filmmel is lehet indulni!

djleslie773 · 2010/06/15 - 18:37

Krisztián az enyémet nem raktad fel pedig ott volt csak bekellet volna dobni a keresőbe.Le adtam idő

Pera · 2010/06/15 - 18:44

Hello!
Hát igen. Sajna ezt az automatikus fényérzékelést nem tudom állítani. És ez engem is zavar. Nem hiába hogy inkább “animációs” filmeket csináltam eddig mert ott a kamera könnyedén és finoman kezelhető. Amúgy a filmnél Féltem, hogy nem tudom bemutatni 3 perc alatt azt amit akartam így sajna egy kicsit gyorsan vettem fel a dolgokat ahogy mondtad is. De köszönöm a kritikát. A hibákon pedig megpróbálok változtatni.

Üdv. Szabó Gergely

djleslie773 · 2010/06/15 - 18:48

És jó volna ha minnél hamarabb kijavítanád,mert vártam rá.

Sereg Krisztián · 2010/06/15 - 23:17

Szia! Ne haragudj, hova linkelted be?

Sereg Krisztián · 2010/06/15 - 23:18

Látom már. Bocsánat, a hibát az okozta, hogy mivel egybe írtad a linket a kettősponttal, nem húzta alá kékkel, én meg csak a kékeket kerestem. Azonnal pótolom a kritikát.

Sereg Krisztián · 2010/06/15 - 23:35

Már javítottam is… és hogy egy kicsit kárpótoljalak, kiküldöm e-mailben, hogy Te is itt vagy ám!

Áron · 2010/06/16 - 11:57

Szia! Bocsánat, amit az elején írtál, az azt jelenti, hogy még be lehet szállni? Csak mert sok kedvem lenne hozzá, de időm eddig nem volt sajnos.
Áron

djleslie773 · 2010/06/16 - 13:37

Tudom Krisztián én is hibás vagyok mert nem volt kékkel alá húzva.Amúgy az a kamerás akivel beszéltem ő is kb. ezek a hibákat mondta amit Te is írtál,hogy lassaban kell mozognom a kamerával.Ja és nincs harag spongyát rá:).Ez nem nagy hiba előfordulhat mindenkivel.

kernjano · 2010/06/16 - 14:21

Kedves Krisztián!
Tudom, megette a fene, ha már magyarázkodni kell !
Azt írod, hogy ki kell iktatni az automatikát a fehére.. és írisz beállításnál. De már hogyan iktathatnám ki, ha a célom pontosan annak bemutatása, hogyan, milyen szépen és gyorsan változnak a színek az automatika révén akkor, amikor lassan végighaladok a fenyőn, a napsütötte csúcsától a sötét árnyékban lévő tövéig, és vissza? Én ezt szántam produkciónak és sajnálom, hogy ezt nem sikerült magával a filmmel egyértelművé tenni.
Megjegyzem a fenti automatikát/ákat én nem érzem terészetellenesnek, nagyon hasonlónak érzem az emberi szem azon tulajdonságához amit akkor tapasztalunk, amikor a világosból bemegyünk a sötétbe. Idő kell, amig a szemünk hozzászokik a sötéthez, és visszenyerjük a jó látásunkat.
Hasonlóan vitatkoznék a zoomolás teljes elhagyásával. Van amikor ez nem is lehetséges. Ha pl. egy lejtős országúton elöbb a helységnév táblát akarom megmutatni, majd utána mögötte a völgyben elterülő várost… Egyébkért érzésem szerint az emberi szem is zoomol. Ha az előző példában a szemünkkel tekintjük a tábát, akkor elhalványul a város, ha a várost tekintjük, elhalványul a tábla, csak ez az elhalványulás nem tudatosodik bennünk. Azt viszont még nem tudom, hogyan kell úgy zoomolni, hogy az inkább a szem működéséhez hasonlítson, és ne a távcső/kukker működéséhez, képéhez.
Megjegyzem, az én lakhelyem, hogy ehhez a partvis hozzátartozik vagy nem, azt a leginkább én tudom. Minden esetre nem véletlenül felejtődött ott!
No üdv. mindenkinek!

Kovács László · 2010/06/16 - 15:13

>Egyébkért érzésem szerint az emberi szem is zoomol. Ha az előző példában a szemünkkel tekintjük a tábát, akkor elhalványul a város, ha a várost tekintjük, elhalványul a tábla, csak ez az elhalványulás nem tudatosodik bennünk.<

Ez nem zoom, hanem a fókusz. Amire te gondolsz, azt átélezésnek hívják, és csak olyan kamerán tudod megcsinálni, amin van kézi fókusz. Ennek semmi köze a virióhoz 😉

Bocs hogy belekotyogtam…

Kovács László · 2010/06/16 - 15:14

Nem “virió”, hanem varió.
Elgépeltem, bocsi…

Sereg Krisztián · 2010/06/16 - 16:17

Az emberi szem nem zoomol, mert a zoom, az a két lencse (javítson ki egy optikus, ha rosszul mondom!) közeledéséből és távolodásából adódik. A szemben csak egy lencse van, így a zoom leginkább ahhoz hasonlító, amikor fölteszed a szemüveget majd újra leveszed.

Abban viszont igazad van, hogy a kamerának azt kell megmutatnia, amit a néző szemével láttatni akarsz, és ezt tényleg csak úgy teheted meg, ha kiemeled a lényeget.

DE! A zoom nem a lényegkiemelés eszköze! Alapvetően azért lett kitalálva, hogy ne kelljen folyton lencsét cserélgetni a kamerán, amikor közeli felvételről távolira akarunk váltani.

A lényegkiemelést sokkal inkább a fókusz állításával érheted el (és nem csak a profi kameráknál van erre lehetőség, hanem az amatőröknél is!), illetve a plánok logikus megválasztásával, és a tárgyak térbeli elhelyezésével is előtérbe hozhatod a lényeges elemeket.

Ha viszont ennyire tudatosan komponálsz, annak őszintén örülök. Ha a kifejezőeszközökön csiszolsz egy kicsit, akkor a dolog rendben van. Gondolkozz el, hogyan lehet ezt az írisz “effektet” szándékos kinézetűvé tenni. (Van egy olyan sejtésem, hogy ehhez is manuális beállítások kellenek majd…)

Viszont szeretném azt is elmondani, hogy aki nyer, az egy olyan csomagot kap kézhez, amiben ezeket a manuális beállításokat mutatjuk be! (Ez itt a reklám helye! 🙂 )

kernjano · 2010/06/16 - 16:40

Köszönöm Uraim!
A tanulás, a téveszméim szerteoszlatása céljából írtam amit írtam, ugyanis nagyon kezdő vagyok. Talán szerencsésebb lett volna nem állítás, hanem kérdés formájában fogalmazni.
Nekem a dilim most a szép kép! Úgy vélem, először a szép kép csinálásának technikáját szükséges elsajátítanom, a tartalom majd csak ennek birtokában lehet majd érdekes.
Mégegyszer köszönöm!
Üdv.

Áron · 2010/06/16 - 17:52

Tudom, hogy itt nem lehetett utómunkát használni, de az autoírisz helyett szerintem utólagos képjavítással sokkal szebb és lágyabb átmenetet lehet létrehozni. Az írisz ugyanis nem folyamatosan mozog, hanem “kattog” tehát a végeredmény semmiképp sem lesz egy folyamatos átmenet. Bocsi, ha hülyeséget mondok 😀
Egyébként nagyon érdekes elgondolás olyan filmet készíteni, amiben a kamerának is “hozzá kell szoknia a sötéthez”. Érdemes továbbgondolni.

Sereg Krisztián · 2010/06/16 - 17:54

Apropo szép kép. A képi kompozíciókról már írtam egy cikket, azt olvasd el: http://blog.videovagas.hu/?p=168

Ó, még videó is van hozzá. Hát nem lett egy nagy alkotás, még fel sem öltöztem rendesen… de azért belinkelték a Halivud.hu-ra, amire nagyon büszke vagyok 🙂

HalaszE · 2010/06/16 - 19:35

Sziasztok! Krisztián, köszönöm a kritikát, hasznos volt. Nem mentegetőzésként mondom, hiszen lett volna rá elég idő, de csak 1x szaladtam ki a ház elé a játszóteret felvenni, és akkor pechemre nem voltak idős emberek. Egyébként nekem is az volt az elképzelésem, hogy gyerekkel indítok, majd idős emberrel fejezem be – honnan jövünk, és milyenek leszünk. De teljes mértékben igazad van, legközelebb megpróbálok keretet adni. Üdv. Halász Éva

Szabo Ádám · 2010/06/16 - 21:27

Helló mindenkinek, Igen tanulságos életritmus volt énmeg háttérszereplőként figyeltem ,Megerősitem a plánok váltogatásával érjük el a kivánt hatást :,:
Prison break/A szökés sorozatot nyomom 3.évad megfigyeltem a profi képi hatást igen jó mit szólsz Krisztián véleményed?
Saját e-mailre is szabo0804@freemail.hu köszi jó a blogod.

Áron · 2010/06/17 - 11:22

Krisztián, majd válaszolsz a kérdésemre? Mert akkor így készülök a nyárra forgatási szempontból…

djleslie773 · 2010/06/17 - 14:00

Krisztián hogyan működik ez a szavazás.Egy gépről csak egyszer szavazhatok örökre.Mert engem nem enged és másokat se.

Sereg Krisztián · 2010/06/17 - 14:04

Áron: igen, ma lesz a 2. forduló, és még lesz egy július elején.

djleslie773 egy gépről szavazásonként csak egyszer lehet szavazni. Ez azért van, hogy elkerüljük a tömeges kattintókat. Másik gépről viszont lehet szavatni.

djleslie773 · 2010/06/17 - 14:07

Kössz Krisztián és amúgy itt az a videó ahogy készítették a videóklippet: http://www.youtube.com/watch?v=c694_YGcWGU&feature=related

lajos · 2010/06/23 - 20:16

Szevasztok mindenkinek gratulálok akine sikerült feltölteni a videóklipet. Nekem nem sikerült a felvételem mintegy 2 perces és amikor megpróbáltam feltölteni 444 percig tartott volna tehál durva 7 óra lett volna afeltöltési idő és ezért nem skerült.Nekem a felvétel avi-ban volt, ahogy a kamerából bejátszottam a PC-be.
Ti hogy csináltátok?

Sereg Krisztián · 2010/06/25 - 15:06

Mindenképp át kell konvertálni a videót, legalább egy movie maker-rel, pl. wmv-be, azt szereti a Youtube.

lajos · 2010/06/25 - 21:08

Krisztián köszönöm a segiséget most megint egy új valamit meg kell tanulnom, én tényleg kezdő vagyok, de már nagyon sokmindent megtanultam és ezt neked köszönhetem meg azért atöbbieknek is, mert ha nekik sikerült, akkor talán majd nekem is sikerül.

Jufe · 2011/03/31 - 08:59

lajos részére közlöm:
Kedves Lajos! Persze a Többiek is!
A wmv-s formátum jó, de azok életlen tud lenni. Inkább flv-s formátumot javasolnék, mert az nagyon szép képet tud produkálni.
Előtte tudniillik az, hogy én siket vagyok és jelnyelven kommunikálok.
Éppen ezért csomó embernek nem is tud követni, mert ez sajátos kommunikációs eszköze

Lásd: http://www.youtube.com/watch?v=vU_GRFhMTUc&feature=related (ez feliratozva van, és FLV-s formátumban van feltöltve)

A FLV-es konverter ingyenes letöltési linkje: http://www.any-video-converter.com/products/for_video_free/

Remélem, hogy ezzel tudtam segíteni nektek, s megér egy próbát!

Üdv: Jufe

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..