Tudtad, hogy az időjárás-jelentések ugyanazzala technikával készülnek, mint a Starwars lenyűgöző fénykardpárbajai, vagy a Mátrix c. film fizika törvényeit meghazudtoló jelenetei? És azt tudtad, hogy nem szükséges milliós berendezésekkel rendelkezned ahhoz, hogy akár otthon, a saját szobájádban is létrehozhass ilyen filmkockákat?

Az úgynevezett bluebox (vagy greenbox) technika lényege, hogy két különböző videót összemontírozunk. A fő esemény (a meteorológus, vagy Luke Skywalker és Darth Vader) az első videón kap helyet átlátszó háttérrel, a másik videón pedig a háttérnek szánt miliő (Magyarország térképe, vagy a Halálcsillag reaktorterme) látható. Így azt a hatást érjük el, mintha valóban ott zajlanának az események, ahol a háttérvideó játszódik.

De hogyan hozható létre átlátszó háttér? Itt jön képbe a bluebox technika, mely gyakorlatilag nem más, mint egy egyszínű (monokróm) vászon – többnyire kék, vagy élénkzöld – amit a főszereplő mögé állatanak fel, kitakarván minden mást rajta kívül. Az így készített felvételen, melyen a szereplők a “semmiben hadonásznak”, ezután számítógép segítségével kicserélik a kék vagy zöld háttérszínt átlátszóra, majd az egészet, mint valami mozgó fóliát, a másik videó fölé helyezik.

Mindegy, hogy kék vagy zöld a háttér? Igen, sőt, akár fehér háttér előtt is létre lehetne hozni átlátszó filmet, két dologra azonban nem árt ügyelni. Az első, hogy mindenképp egyszínű háttért válassz, a második pedig, hogy lehetőleg ne viselj a háttérrel azonos színű ruhaneműt, mert ilyenkor nem csak a vászonfal, de a tested is átlátszóvá válik! Ezért nem szoktak fehérrel, feketével, vagy egyéb, az emberi testen is megtalálható színnel dolgozni.

 A bluebox technikával odamontírozhatod magad a párizsi Notre Dame elé, élő kommentárként közvetíthetsz egy autoversenyt a rajtkockákon sétálva, anélkül, hogy útban lennél az autósoknak, szemtől szembe beszélgethetsz kedvenc politikusoddal az országgyűlésen, szó szerint a fellegekben járhatsz, és ha jól csinálod, a nézőknek fel sem fog tűnni a turpisság.

Szeretnél Te is ilyen videókat készíteni? A Videovágás Konferencián többek között a bluebox technológia szoftveres hátterével is részletesebben foglalkozunk majd.

Nézd továbbra is a blogot, mert hamarosan újabb részleteket fogok közölni a konferencia tartalmáról!

Üdvözlettel
Sereg Krisztián
www.videovagas.hu


27 hozzászólás

Tóth Attila · 2008/08/23 - 19:16

oké

pufancska · 2008/08/23 - 19:22

Na, ez nem ilyen 1szerű, mint le van írva, mert a jó eredményhez azért kell egy két dolog. Vászon lámpák és nem egy kell egy pici tudás. Sőt ha mozgót akarunk, ahol teljes testet látunk akkor azzal ne is próbálkozunk, mert az eredmény borzalmas lesz. Amit fent leírtál az két különböző dolog. Másképpen kell egy a meteorológusos blueboxot megcsinálni és másképpen kell Luke Skywalker és Darth Vader blueboxokat. Na de én nem értek hozzá ez csak egy vélemény.

Szepesházyné Saáry Zsuzsa · 2008/08/23 - 19:43

Kedves Krisztián!
Hát nekem ez elég kínai, valószínűleg azért , mert életemben nem montíroztam semmit össze, így el sem tudom képzelni, hogy ezt hogy lehet megcsinálni. Ebből is látszik, hogy én egy abszolút kezdő vagyok, akinek minden új.
Azért várom a további részleteket, majdcsak megtanulok lassan mindent, ami szükséges, hogy jól élvezhető videókat csináljak.
Üdvözlettel: Zsuzsa

Ferfer · 2008/08/23 - 20:17

Igen, erről már én is hallottam. Az én \\"földhöz ragadt\\" kérdésem: ez a trükk milyen kapcsolatban áll a videó vágás technikájával?
Üdv.:Ferfer

Bors Norbert · 2008/08/23 - 20:27

Na, hát ezzel már én is próbálkoztam. Az eredmény néha kiábrándító volt!
Érdekel, hogy lehetne megoldani mozgóképnél is!

Üdv:
nobi

Irsay Ádám · 2008/08/23 - 20:31

Hú, ez nagyon durva! Még ilyet, még!

Szabó Jánosné · 2008/08/23 - 20:46

Azért azt szeretném tudni, hogy az összemontírozásnál a fent sorolt feltételeken kívül kell-e hozzá drágább , tehát olyan szoftver, mellyel a képi anyag minőségébe is bele lehet nyúlni, vagy bármely vágószoftver megteszi azt.
Ha az egynapos konferencián minden szóba kerül, ami a vágással kapcsolatos, és a kezdők és a haladók is egyaránt megszerzik az ismereteket, akkor miért kellenek a hosszú, több napot, hetet, hónapot igénylő tanfolyamok?
Azt hiszem, hogy elsősorban a vágás technikáját szeretnénk megtanulni- ahogyan azt az előző levelekben jelezte, és csak ezek elsajátítása után érdekelne bennünket a trükközés.
Nem szeretném megsérteni bizalmatlanságommal, de ha Ön biztosítékot kér elég nagy összeg formájában arra, hogy a konferencián meg is jelenünk, akkor mi is szeretnénk egy biztosítékot kérni arra, hogy a pénzt – részvételünk esetén- vissza is kapjuk.
Üdvözlettel:Szabó Zsuzsa nagymama

Sereg Krisztián · 2008/08/23 - 22:20

Kedves Szabó Jánosné!

Köszönöm a kérdéseit, hadd válaszoljak rögtön, mert biztos vagyok benne, hogy nem Ön lesz az egyetlen, akinek ezek a gondolatok megfordulnak a fejében.

1. “Kell-e hozzá drágább szoftver?”
Az egyszerű szoftverekkel amatőr filmeket lehet készíteni, de ez nem azt jelenti, hogy az amatőr filmezést nem lehet magas színvonalon művelni. (A Sony Vegas egyébként egy nagyon egyszerűen kezelhető, ámde nagy tudású szoftver.) Ön ezzel a technikával soha nem lesz képes a millió dolláros költségvetésű filmekhez hasonló, a Csillagok háborújában használt technikát túlszárnyaló eredményre, de egy amatőr filmnél nem is ez a cél. Viszont az eredmény szép lesz. Ha eljön a konferenciára, megmutatom, hogy kell.

2. “Ha a kezdők és a haladók is egyaránt megszerzik az ismereteket, akkor miért kellenek a hosszú, több napot, hetet, hónapot igénylő tanfolyamok?”

Az egynapos konferencián mindenről szót ejtek, és mindent megmutatok, amire Önnek és a többi résztvevőnek szüksége lehet, ha színvonalas amatőr videót akar készíteni. Azt természetesen nem garantálom, hogy Ön és mindenki úgy lép ki a teremből, hogy a szakma a kisujjában lesz — és kérem, ezt ne is várja el ettől az egy naptól — hiszen ez egy kifejezetten gyakorlatias szakma, azaz a megszerzett ismereteket át kell ültetni a gyakorlatba, és ezt a munkát már mindenkinek önállóan kell elvégeznie. Ahogy egynapos nyelvtanfolyammal nem lehet felsőfokú nyelvvizsgához elegendő nyelvtudást szerezni, úgy az én kurzusomról sem tapasztalt rókák fognak távozni, csak jól felkészített kezdők vagy haladók (ki milyen tudással jött). A haladók pedig eddig megszerzett tudásukat fogják tudni mélyíteni — ők nyilván nagyobb hatékonysággal és gyorsabban fogják tudni használni azt, ami újdonságot itt látnak, hallanak.

Mint mondtam, a konferencia anyaga később hozzáférhető lesz, így ha a konferenciát hasznosnak találta, ámde nem fog mindenre emlékezni, az összefoglaló anyag segítségével a későbbiekben el tudja mélyíteni a tudását. Természetesen ez utóbbi anyag már nem lesz ingyenes.

Lesz, akinek a konferencia önmagában elég lesz a haladáshoz, és lesz, akinek további tanulásra lesz szüksége. Nekik készül ez az anyag.

3. “Elsősorban a vágás technikáját szeretnénk megtanulni —- ahogyan azt az előző levelekben jelezte, és csak ezek elsajátítása után érdekelne bennünket a trükközés”

Hadd kérjek Öntől annyi bizalmat, hogy a tematikát magam építhessem fel. Ígérem, sem a haladók nem fognak unatkozni, sem a kezdők nem fogják azt hinni, hogy kínaiul beszélek. Ön a blue boxra most azt mondja, hogy ez egy bonyolult trükk. Én azt mondom, hétköznapi megoldás. Másnak már az is bonyolult trükk, hogy kivágja a videóból a hibás részeket. Mindenkinek az tűnik bonyolultnak, amit még sosem próbált. Ígérem, mindent érthetően mondok el, és csak a lerakott alapokra építkezünk.

4. “Nem szeretném megsérteni bizalmatlanságommal, de ha Ön biztosítékot kér elég nagy összeg formájában arra, hogy a konferencián meg is jelenünk, akkor mi is szeretnénk egy biztosítékot kérni arra, hogy a pénzt – részvételünk esetén- vissza is kapjuk.”

Nem sért meg, valószínűleg többekben felmerült a kérdés, és köszönöm a magas labdát. Remélem, én sem sértem meg, ha lecsapom.

Először is Ön, ha időben regisztrál, és a letétről szóló számlát is határidőre kiegyenlíti, részt fog venni egy egész napos tanfolyamon ingyen — ha becsapom, akkor 5000.- forintért. (De nem csapom be, mert akkor elveszítem a hitelemet — erről majd később). Szerintem már akkor is meg tudnék tölteni egy termet 50 résztvevővel, ha 5000.- forintot kérnék a részvételért, de nincs részvételi díj. Ha lenne is, szerintem 5 ezer forint egy egész napos tanfolyamért nem “nagy összeg”. Nálam ennyibe kerül egy 10 percnél nem hosszabb anyag vágása — higgye el, ez nem tart egy napig, és nem kell rá ennyit készülnöm, és egyelőre több megrendelésem van, mint amennyi időm. De még egyszer mondom: a pénz letét, és arra szolgál, hogy ne olyanok jelentkezzenek, akik egy nem túl fontos programért inkább majd hanyagolják (“úgyis ingyen van” alapon).

Miért ingyenes a részvétel?

Mint mondtam, ez egy fizetős anyag bemutatója, és ezzel kapcsolatban visszajelzésekre van szükségem. Látni szeretném, mennyire hasznos, találkozni szeretnék a célközönségem kérdéseivel. Ezért ingyenes maga az előadás. És azért kell letétet fizetni, mert nem szeretném félházzal tartani a konferenciát. Szeretném, ha mindenki el tudna jönni, akinek ez az anyag fontos, és senki nem foglalná ilyenek elől a helyet, csak azért, mert “ingyen van”.

Az ismerőseim azt mondták, hiba ingyenes konferenciát tartani, el kellene kérnem érte az árát, mert akinek fontos, úgyis megfizeti, akinek pedig nem, az ne jöjjön. Ezzel részben egyetértek. Az ember mindig többre becsüli azt, amit pénzért vagy munkával szerzett meg, mint azt, amit ingyen kapott, de mivel itt én adok és kapok is — a résztvevőktől a visszajelzéseiket —, úgy érzem, lehetek ennyire nagyvonalú.

Mégis, mi akkor a garancia, hogy Ön — részvétele esetén — visszakapja a letéti díjat?

Egyszerű. Ha nem adnám vissza, rövid idő alatt elterjedne rólam, hogy becsaptam 50 embert. Mivel ezt a blogot és a videózásról szóló információs anyagaim értékesítését hosszú távra tervezem, talán nem kell mondanom, hogy 50×5 ezer forint megszerzése nem kárpótolna azért, hogy minden eddigi munkám hitelét elveszítem. Az ugyanis ennél lényegesen értékesebb. Arról már nem is beszélve, hogy biztos lehet benne, hogy lenne, aki feljelent — és az nekem nem lenne jó. Tudom, hogy ez manapság szokatlan, de becsületes munkával tervezem megszerezni a javaimat, és ehhez a célomhoz közelebb visz az, ha korrekt vagyok az ügyfeleimhez, mint az, ha nem.

Természetesen megértem, ha ez nem győzi meg Önt — ebben az esetben Ön nem fog jelentkezni, és az Ön helyén más fog ülni a konferencián. Egyelőre nem az a probléma, hogy kevés a jelentkező, hanem éppen ellenkezőleg: helyhiánnyal küzdünk, és csak azért nem tartok két előadást, mert egyet terveztem, és ezt be is tartom.

Még egyszer köszönöm a kérdéseit! Remélem, találkozunk!

Üdvözlettel:

Sereg Krisztián
http://www.videovagas.hu

vaspéter · 2008/08/24 - 00:26

…hát szépségeim, én meg csak itt ücsörgök és várom a konferenciát,
pedig a körmömöm kívül mást is szeretnék vagdosni…

György László · 2008/08/24 - 10:47

Mi a fiammal már használunk színkulcsolásos technikát (Pinnacle Studio Ultimate 12.-nk van) a filmjeinkben, de azért minket minden érdekel. Már alig várjuk a talákozót.

Mazán Károly · 2008/08/24 - 12:25

Kedves Krisztián!

A Konferenciáról 08.11-én történt lemondásom ellenére érdekelnek a fejlemények.

Tisztelettel…
Mazán Károly

Csanády László · 2008/08/24 - 14:17

Helló!
Izgalmas dolgok amikről itt szó esik. Én azt hiszem, hogy aki most akar ismerkedni a videóvágás alapjaival, annak nem egy ilyen drága programmal lenne célszerű ismerkednie, hanem egy jóval olcsóbb, az amatőr igényeket messze kielégítő home változattal a Pinnacle Stúdió 9, 10, 11, és a legújabb 12-es változattal. Ezt már egyszer leírtam, de nem kaptam rá választ. Arra sem, hogy lenne-e igény arra, hogy ezt a programot is bemutassam? És persze nem volna haszontalan a “vas”-ról is beszélni, hiszen ha szerkeszteni kezdünk rögtön kiderül, nem mindenki számítógépes konfigurációja biztosítja a zavartalan munkát.

Horváth Attila · 2008/08/24 - 16:01

Csanády Úr, nem tudom, mi kerül sokba egy 20 ezer forintos programban. Én ennyiért vettem jogtisztán. Egyébként pedig, ha visszaolvas, látni fogja, hogy már más is írta: ez a blog Sereg Krisztián tanfolyamairól szól, és nem az Önéről, az előadás a Sony Vegasról fog szólni, és nem az Ön által említett programról.
Ízlésesebb lenne az önreklámot egy saját weboldalon folytatni.

Hermecz Gyula · 2008/08/24 - 20:46

Szép ez a várakozás, ám az idegességtől már nincsenek kőrmeim. Jelentkezem! Tudnom kell: hol és mikor.
Üdv: Gyula

István · 2008/08/25 - 09:59

A kezdésig is kérnénk valamilyen házi feladatot!
Üdv:István

szendrodi · 2008/08/25 - 10:16

Szabó Jánosné harmadik bekezdésében írtakkal egyetértek, én is úgy gondolom, hogy a trükköket – ha, mégoly egyszerű is a technikájuk – később lenne célszerű elsajátítani, jobb lenne az alapoknál kezdeni. Például ott, ahol Csanádi Úr javasolja: a hardwernél. Amíg az nem megfelelő, az egész csak kínlódás, vagy még az sem. A második lépés a megfelelő program kiválasztása lehetne, kezdőknek, haladóknak.
Egyetértek Horváth Attila Úrral abban, hogy ez Sereg Krisztián Úr tanfolyama, higgyünk neki, Ő a profi. (Azért a javaslatokat megfontolhatná -ha, már van blog.) Abban is egyet értek, hogy nem Csanádi Úr előadását szervezik, annak ellenére, hogy én nagyon szívesen venném tájékoztatását a Pinnacle programról, önös érdekből, ugyanis rengeteget kínlódok a lemezre írással és a DivX kódolással.
T. Horvát Úr! Az utolsó mondatot szerencsésebb lett volna kihagyni, az egész ország úgyis tele van vádaskodással és durvasággal. Javaslom, őrizzük meg – legalább egy ilyen szűk érdeklődési körű csoporton belül – az udvarias és segítőkész hozzáállást. Köszönettel:
Szendrődi László

Sereg Krisztián · 2008/08/25 - 11:28

Amennyire muszáj, természetesen szó lesz arról, hogy milyen — legalább milyen erős — számítógép kell ahhoz, hogy valaki videóvágásra gondolhasson. Ez nem ér többet 5-10 percnél. Semmiképp sem szeretnék ugyanis elkanyarodni a lényegtől, márpedig a piacon kapható ezerféle számítógép elemezgetése oda vezethetne. Nem fogok videókártyákról és hangkártyákról értekezni. Amikor gépet vásárolunk, egy megfelelő szaküzletben — TESCO nem jó — az eladók össze tudnak állítani egy olyan gépet, amilyenre szükségünk van, ha elmondjuk, mire szeretnénk használni.

A konferencia tematikájáról mindenkit időben értesítek. Hogy miről fog szólni, az már eldőlt. Az jöjjön, akit érdekel a Sony Vegas, meg fogom mondani, hol lehet nagyon olcsón, jogtisztán beszerezni, kompromisszumok nélkül. Aki mégsem ezt a programot használja, vagy nem akar váltani, annak is hasznos lesz az előadás, mivel nem csupán az érdekes, hogy a különböző műveleteket egy-egy szoftverrel milyen módon hajtjuk végre, hanem arról is szó lesz, hogy egyáltalán milyen vágással, szerkesztéssel kapcsolatos műveletek vannak, melyiket mikor, hogyan érdemes alkalmazni.

Csanády Lászlónak köszönöm a felajánlását, de ez a konferencia, mint fentebb is említettem, szoftver szinten a Sony Vegasról fog szólni, bár középpontja maga a videóvágás, szoftvertől függetlenül. Kérem, engedje meg, hogy ragaszkodjak az eredeti elképzeléseimhez. Biztos vagyok benne, hogy Ön kiválóan ért a másik szoftverhez, de ezen a blogon és ezen a konferencián nem erről lesz szó.

Köszönettel:

Sereg Krisztián
http://www.videovagas.hu

Estevez · 2008/08/25 - 13:29

Bluboxhoz, keyinghez, és egyéb http://www.fxhome.com szoftvereit ajánlom.

Haladók elvileg még Blenderrel is csinálhatják ezt, láttam tutorialt erre is.

Ezzel együtt megnézném ezt a Sony Vegast is ezen a konferencián, sok ismerősöm használja, és nagyon sokat tud, még effektek terén is.

Nagy Zsolt · 2008/08/26 - 20:21

Mindenképp érdekel a dolog!
Köszi a lehetőséget!

Barta György · 2008/08/26 - 20:53

Szívesen részt vennék a konferencián én is, bár nem jelentkeztem eddig, mert két üzenetemre(kérdésemre) sem kaptam választ és ez elbizonytalanított.
Barta György

Revolman · 2008/08/27 - 14:41

Itt van videó, hogy hogyan is lehet egyszerűen blue-box technikát összehozni 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=6qZq5In53gI

Szabó Jánosné · 2008/08/28 - 08:17

Köszönöm a kimerítő választ, kérem az érteítést a konferencia helyéről, idejéről.
Szabó Zsuzsa nagymama

Ati · 2008/09/04 - 09:30

A Sony Vegas- nal van jobb program, ami ráadásul valós időben képes green/bluebox-ra.

Adobe Ultra CS3
Ez konkrétan csak erre lett kifejlesztve.(greenbox, bluebox)
Könnyedén megtalálható…

Sereg Krisztián · 2008/09/05 - 11:43

Természetesen rengeteg alternatíva kínálkozik a bluebox technika megvalósítására. Hogy konkrétan a Sony Vegas programot hoztam fel, annak oka, hogy a konferencián ezt az alkalmazást szeretném használni. A lényeg azonban nem a szoftver, hanem az a mögött rejlő technika bemutatása.

Eckert András · 2008/10/10 - 13:05

Megoldásainkhoz Mi is a Sony Vegas programot használjuk. Sorolhatnám, hogy miért tűnhet ez az alkalmazás a legjobb választásnak, de ezzel azt hiszem hamar vitát szítanék.
Az itt korábban említett más videóvágó/szerkesztő programok egy Sony Vegas-hoz képest “gyerekjátékok”.
Csatlakozva az itteni szervezőkhöz, mindenkinek csak ajánlani tudjuk a Vegas alkalmazásban rejlő lehetőségeket. Elfoglaltság miatt nem tudok megjelenni az előadáson, de távolról szorítok sikerüknek!

Tisztelettel:
Eckert András

oldman · 2009/10/08 - 13:00

Üdv mindenkinek itt az oldalon!
Tudok még jelentkezni a Vegas “bemutatóra”? Én is használom, de gyakorlatilag a tudásának 5%-át sem használom ki, pedíg lenne rá igény!

Juhász Márk · 2010/04/04 - 21:52

Egyszerűen nincs benne a sony vegas pro 9-ben a chroma key effekt! :S

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..